#: locale=en ## Hotspot ### Tooltip HotspotPanoramaOverlayArea_C6A1DE6B_DE5E_8B5A_4194_1C63E246861D.toolTip = "Felek beni" ("Моята съдба"), изпълнява \ Рефие Коджаибрямова от с. Севар. \ Архивен запис на Петър Льондев от Събор-надпяване \ на турското народно творчество, \ с. Брестовене, 1966 г. HotspotPanoramaOverlayArea_12E41A66_009E_CA8A_4167_E9DF9EBE53F8.toolTip = Благодарности HotspotPanoramaOverlayArea_CF45FE9E_DCA0_B3A4_41E6_8298B87AADFB.toolTip = В новото тюрбе HotspotPanoramaOverlayArea_CEBEB3CA_DE22_B95A_41CF_350DCDC1D606.toolTip = За Демир Баба HotspotPanoramaOverlayArea_CE103653_DE3F_9B4A_41D3_47622F63CBC0.toolTip = За Демир Баба - продължение HotspotPanoramaOverlayArea_CAC46343_DEE2_F94A_41E6_3D8F3D857118.toolTip = За Дениз Али Баба HotspotPanoramaOverlayArea_FF3E66F8_EE38_F0C7_41CA_3C5E7A9C113D.toolTip = За алевийската вяра и почитта към Али HotspotPanoramaOverlayArea_F6CF2692_E278_C79B_41E8_08085E64EB96.toolTip = За алевийския музикант закир HotspotPanoramaOverlayArea_1031A363_009E_FA8A_4166_B94AC565D75A.toolTip = За виртуалния тур HotspotPanoramaOverlayArea_C974EC51_DE63_8F46_41CF_665E03900BBD.toolTip = За музикалния инструмент саз HotspotPanoramaOverlayArea_C99B6698_DE61_BBC7_41CF_C777B5B3E17A.toolTip = За новия джем еви в с. Водно HotspotPanoramaOverlayArea_ADF5DE13_BAB4_54A2_41D3_BF9369F1D198.toolTip = За поетите, автори на нефеси HotspotPanoramaOverlayArea_CE4295CC_DE23_995E_41E2_A9E1E9E6966F.toolTip = За почитта към светците HotspotPanoramaOverlayArea_CCD54E1E_DE5E_8AFA_41DC_AA4BE63324F5.toolTip = За религиозните химни "нефеси" HotspotPanoramaOverlayArea_F348C498_E1D8_FB88_41E8_2FA8B96713DB.toolTip = За религиозния водач (баба) и неговата съпруга (ана баджъ) HotspotPanoramaOverlayArea_F262F273_E1AB_5E98_41E6_636DE36A089C.toolTip = За ритуалното палене на свещи - интервю с Халилибраам Коз Баба HotspotPanoramaOverlayArea_C9C33AD3_DE62_8B4A_41E5_E3E255882394.toolTip = За с. Водно HotspotPanoramaOverlayArea_A3AFF6C9_BA8D_D5AE_41D1_4F4E530649A4.toolTip = За с. Мъдрево HotspotPanoramaOverlayArea_C8D130E5_DE22_B749_41E4_95287B4AE2D8.toolTip = За с. Севар HotspotPanoramaOverlayArea_F02B46C9_E1FB_C788_41E3_9C8EB044A92A.toolTip = За с. Черник HotspotPanoramaOverlayArea_9B8C4950_BAFC_3CBD_41CB_AE15585EE801.toolTip = За сакралния танц семах HotspotPanoramaOverlayArea_CC7DB140_DE62_9946_41B5_6FE00AA1A92C.toolTip = За словесното съдържание на нефесите HotspotPanoramaOverlayArea_A3272CDD_BAB4_35A7_41B9_D1DD8455F9FC.toolTip = За социално-религиозната структура \ на алевийската общност HotspotPanoramaOverlayArea_A319F9BC_B1B8_E519_41E1_DE72B3BABEEB.toolTip = За социално-религиозната структура на алевийската общност - продължение HotspotPanoramaOverlayArea_FEF66B26_ED4D_2B65_4183_8B1653293983.toolTip = За теккето на Демир Баба HotspotPanoramaOverlayArea_CB40EA11_DEDE_8AC6_41C9_5EC204DDED05.toolTip = За теккето на Дениз Али Баба HotspotPanoramaOverlayArea_CAFA7DFD_DE21_8939_41D3_77FAF7114476.toolTip = За трансмисията на нефесите HotspotPanoramaOverlayArea_F6CC6891_E269_4B98_41E2_5EC3FEA84D30.toolTip = За тюрбето (гробницата) на Демир Баба HotspotPanoramaOverlayArea_C90CF4A2_DE21_9FCB_41E2_C003AECEA21F.toolTip = За фестивала на турския фолклор в с. Руйно HotspotPanoramaOverlayArea_F34876AC_E1A8_C788_41DE_0AF2CF443A72.toolTip = Интервю с Адем Кула, закир от с. Черник HotspotPanoramaOverlayArea_F8687BFB_EAC8_8BE5_41B6_4FCBFC7C5F1B.toolTip = Интервю с Ахмед Чауш (баба) и Хюсния Чауш (анабаджъ) от с. Водно: за алевийската вяра и жените във вярата HotspotPanoramaOverlayArea_AC9D08D6_BAB4_3DA2_41D9_4A5317E795EF.toolTip = Интервю с Мехмед Кенар, с. Севар HotspotPanoramaOverlayArea_F043E5DA_E1DB_C58B_41EA_56CE813504AA.toolTip = Интервю с Халилибраам Коз Баба: за широката душа на халифе бабата HotspotPanoramaOverlayArea_C8734F2C_DE3E_8ADE_41E2_65C881C61C3A.toolTip = Интервю с Ююкюш Чаушева от с. Преславци HotspotPanoramaOverlayArea_F10CA2EC_E257_DF88_41E5_45FAD4FA2EB0.toolTip = Как Халилибраам Коз Баба се е научил да свири на саз HotspotPanoramaOverlayArea_C69C1A14_DE22_8ACF_41DA_BBD9E05681C6.toolTip = Към Аязмото HotspotPanoramaOverlayArea_C934BC8A_DE22_8FDA_41CC_A2C2B28DC710.toolTip = Към Аязмото при с. Руйно HotspotPanoramaOverlayArea_3DBE70BE_3389_6962_41A7_05F6CEFC1895.toolTip = Към езерото на с. Севар (финал) HotspotPanoramaOverlayArea_C951F2CB_DE23_9B59_41E6_1114AD2D7F27.toolTip = Към с. Водно HotspotPanoramaOverlayArea_CAD16FB5_DE26_89CE_41B7_875FF470BDAD.toolTip = Към с. Мъдрево HotspotPanoramaOverlayArea_CDB11A30_DE26_8AC6_41D8_730839FAB223.toolTip = Към с. Севар HotspotPanoramaOverlayArea_F2914951_E1A9_CA99_41D5_4A1BDAB905AB.toolTip = Към с. Севар HotspotPanoramaOverlayArea_EECC43D7_E1D7_7D98_41E4_C2D704B9CA8E.toolTip = Към с. Черник HotspotPanoramaOverlayArea_CAAB9110_DE21_96C7_41E4_EA5F6D57A791.toolTip = Към тюрбето на Дениз Али баба HotspotPanoramaOverlayArea_C9EEA3DD_DE26_B97E_41E5_EF28E5CF07BB.toolTip = Легенди за местността HotspotPanoramaOverlayArea_E65FC108_F786_2198_41D2_FFC4116EA52A.toolTip = Легендите за местността HotspotPanoramaOverlayArea_F5E013C3_E1B7_5DF9_41E0_5715BFAF7C53.toolTip = Нефес в изпълнение на Адем Кула, \ закир от с. Черник HotspotPanoramaOverlayArea_F287BB45_E1B7_4EF8_41C1_B89C3D153212.toolTip = Нефес в изпълнение на Адем Кула, закир от с. Черник HotspotPanoramaOverlayArea_A543F616_BA8C_34A5_41E4_78359F988AEC.toolTip = Нефес в изпълнение на Демир Салиев от с. Водно HotspotPanoramaOverlayArea_CB422B20_DE23_8AC6_41E9_2E59CAEB358D.toolTip = Нефес в изпълнение на Елиф Халилова от с. Мъдрево HotspotPanoramaOverlayArea_A1B6A4E6_BA8C_7562_41C6_F2937BDA4073.toolTip = Нефес в изпълнение на Зьоре Халил от с. Преславци HotspotPanoramaOverlayArea_A027FFD0_BA8D_D3BD_41C8_49089472BB8D.toolTip = Нефес в изпълнение на Зьоре Халил от с. Преславци HotspotPanoramaOverlayArea_CAB2EF0D_DE21_8ADE_41C9_2F630602BA9F.toolTip = Нефес в изпълнение на Кадрие Вейсал от с. Мъдрево HotspotPanoramaOverlayArea_CC3FA9D0_DE5E_8946_4197_1D0A6D2F92FE.toolTip = Нефес в изпълнение на Мехмед Кенар от с. Севар HotspotPanoramaOverlayArea_ACB6AA4D_BABC_DCA7_41B2_9D80530B08DD.toolTip = Нефес в изпълнение на Мехмед Кенар от с. Севар HotspotPanoramaOverlayArea_AF4D796E_BAB4_FF65_41C6_2F740A1CD331.toolTip = Нефес в изпълнение на Мехмед Кенар, с. Севар HotspotPanoramaOverlayArea_A0B19D7C_BA8C_5765_41E6_9BCD2A1A79DA.toolTip = Нефес в изпълнение на Мехмед Ниязъ от с. Преславци HotspotPanoramaOverlayArea_AD9DA09B_BABC_4DA2_41E6_E4D0129A674E.toolTip = Нефес в изпълнение на Мустафа Ялама от с. Мъдрево HotspotPanoramaOverlayArea_27D9C734_3387_7766_4181_CF2581C1B902.toolTip = Нефес в изпълнение на Нургюл Ялама и Мустафа Ялама от с. Мъдрево HotspotPanoramaOverlayArea_07453C9F_1150_477B_4193_79FACD3FC0E3.toolTip = Нефес в изпълнение на Шерибан Кенар от с. Севар HotspotPanoramaOverlayArea_A562E3B8_BA8C_53ED_4194_6654121E8CBE.toolTip = Нефес в изпълнение на Юксел Карагьоз и Демир Салиев от с. Водно HotspotPanoramaOverlayArea_A40B91FB_BA8C_4F63_41E4_A62ED2D54D93.toolTip = Нефес в изпълнение на Юксел Карагьоз и Демир Салиев от с. Водно HotspotPanoramaOverlayArea_A5008548_BA8C_34AD_41CD_30CF34F61E7D.toolTip = Нефес в изпълнение на Юксел Карагьоз и Демир Салиев от с. Водно HotspotPanoramaOverlayArea_A1391065_BA8C_CD67_41D7_8CEAA7E0F860.toolTip = Нефес в изпълнение на Ююкюш Чаушева от с. Преславци HotspotPanoramaOverlayArea_CB4528E5_DEE1_B74E_41E6_846E4172CCCF.toolTip = Нефес за госта в изпълнение на \ Хюсеин Мехмет от с. Преславци HotspotPanoramaOverlayArea_F00C9712_E1D7_C698_41C9_C073C62317B9.toolTip = Нефес за госта в изпълнение на Халилибраам Коз Баба и Неджмие Халил Коз от с. Черник HotspotPanoramaOverlayArea_A2833F8E_BAB4_33A5_41E6_E311F8631026.toolTip = Селища на алевиите \ в Североизточна България HotspotPanoramaOverlayArea_10DDE312_067B_F86A_419A_F9F3B8CB0096.toolTip = Семах в съпровод на Мехмед Кенар от с. Севар HotspotPanoramaOverlayArea_1381CB83_0665_086A_413B_1EDB41004A50.toolTip = Семах в съпровод на Мехмед Кенар от с. Севар HotspotPanoramaOverlayArea_0043F2EF_0ED0_4531_4195_867CAC9F21B6.toolTip = УКАЗАНИЯ HotspotPanoramaOverlayArea_F1F148B9_E259_4B88_41E1_BECF4AA3C6B9.toolTip = Финал HotspotPanoramaOverlayArea_E61C1DC5_F79E_208B_41E7_3445A3CBF5E4.toolTip = Халил Муртазов, с. Севар, изпълнява нефес "Turnem". Архивен запис на Иван Качулев от 1954 г. HotspotPanoramaOverlayArea_090D53E4_11D3_C0CD_419C_75316BBE9262.toolTip = Хъдреллез в с. Севар HotspotPanoramaOverlayArea_CBE2E71F_DCA0_52A4_41D7_DCAF76E9A4E9.toolTip = Читалището в с. Севар - етнографска сбирка ## Media ### 360 Video ### Audio audiores_C34C88B0_CC3D_97BA_41DA_6D72C39A0E24.mp3Url = media/audio_C7902D0D_CC23_6E6B_41DB_E480E2996B48_en.mp3 audiores_C36B4367_CC3D_BAA7_41D5_0360D330C39F.mp3Url = media/audio_C790CC9D_CC23_6E6B_41DE_5E16BA2CEAB8_en.mp3 audiores_C37BF86E_CC3D_96A9_41BC_A3294C9DBEF6.mp3Url = media/audio_C7919C1F_CC23_6E67_41D2_4BEC2B609AE2_en.mp3 audiores_C30CFEB0_CC3D_EBBA_41A3_59FD06B1533A.mp3Url = media/audio_C7922B9F_CC23_6A66_41B4_7EBE087F716F_en.mp3 audiores_C2CB03C6_CC3D_B9D9_41C8_C4C05CF2C0C0.mp3Url = media/audio_C792BB10_CC23_6A7A_41E8_495B42C0F9AE_en.mp3 audiores_C3B79041_CC3D_76DA_41C2_67E85BB3CFC3.mp3Url = media/audio_C79EBE09_CC23_6A6A_41D2_EFCDDDC7D77B_en.mp3 audiores_C3B13CA4_CC3D_6E5A_41E9_666BED822289.mp3Url = media/audio_C79F6D8B_CC23_6E6F_41E6_F82527FB10DA_en.mp3 audiores_C2E25FB4_CC3D_A9BA_41E8_C6DB01398751.mp3Url = media/audio_C7A3A9C5_CC23_69DB_41E5_B4E9C4CC625D_en.mp3 audiores_D2686538_DC60_56EC_41EA_884AC604FF0A.mp3Url = media/audio_D24BFAC2_DC60_539C_4197_B5169D2D1825_en.mp3 audiores_E3B880E3_F681_E088_41DD_B6F9EA4694A9.mp3Url = media/audio_E551F98A_F782_2099_41DF_DB0480FA1BC2_en.mp3 audiores_10274747_0192_5A8B_416A_4EB9DD1E57CA.mp3Url = media/audio_ED7F8CA3_FD6E_D54E_41D7_EC77AD1604BA_en.mp3 ### Title video_B42ECA16_B99F_C8FB_41CF_8639984F5EDD.label = 19_Vodno_Yuksel _ Demir_Otman baban_05 video_EE4A0EE2_E2E6_ECB9_41E8_C98543502EB5.label = AZ_SUM_ADEM_KULA media_148D6D66_194F_5D5A_4186_30109D8D9BA2.label = Hidrellez 360 video_AB86D0A9_BA98_7929_41DE_D8102DBE1BD6.label = MEHMED U Doma 02 - HD 1080p album_CF0D30EE_DCA0_CF64_41E9_31F1EA02CF22.label = Photo Album Снимки към Виртуален тур "Алевийски ритуални песни и танци от Североизточна България" video_FBE3A333_EB23_7104_41A3_3EF246F1C8E6.label = VODNO BABA S NADPISI 1 video_B0B4DE6A_BD76_8AC7_41D9_767AD5ED55C6.label = n_01 Tanz 1 TITLES video_B032CE6D_BD77_8ADD_41CA_0891C2E8263D.label = n_02 Mehmed U Doma TITLES video_B033F150_BD77_96C4_41D5_DFE0288AE12C.label = n_03 Mehmed Interview TITLES video_B033A068_BD77_B6C7_41E2_56B8C769F312.label = n_04 Mudrevo Nefes 03 TITLES video_B033A930_BD77_9643_41CC_0DBCC4D848FC.label = n_05 Mudrevo NEFES 01 TITLES video_B032BD87_BD76_8E4D_41B5_A04D0A42107E.label = n_06 Mudrevo Nefes 04 TITLES video_B0329758_BD76_BAC3_41CD_38365B8A3D71.label = n_07 Mudrevo NEFES 02 TITLES video_B0322D32_BD76_8E44_41D3_8C55D2BC51D6.label = n_08 Interview Jena Denisler TITLES video_B0325114_BD76_9643_41D3_14D0AECE4494.label = n_09 Vodno Yuksel&Demir 06 TITLES video_B0322048_BD76_B6C3_41D8_44A984E5E80A.label = n_10 Vodno Yuksel&Demir 03 TITLES video_B0322E89_BD76_8A44_41D8_FB0D23731704.label = n_11 Vodno Yuksel&Demir 02 TITLES video_B036562E_BD75_9A5F_41A7_A83DD161344E.label = n_12 Chernik 01 Hos Geldinis TITLES video_B03660AC_BD75_B65C_41DE_5468E13F052D.label = n_13 Interview Halife Baba TITLES video_B0369161_BD75_96C5_41E6_2A658463FD31.label = n_14 Vodno Demir 04 TITLES video_B036D51A_BD75_FE44_41C4_6BF6C0E53A96.label = n_15 Chernik Adem Kula 05 TITLES video_02873BAF_1150_C15B_41A7_20F0F38ECE3B.label = n_15 Chernik Adem Kula 05 TITLES video_B03683FB_BD75_99C4_41E1_43887B6B38DE.label = n_16 Chernik Adem Kula 06 TITLES video_B0368D39_BD75_8E45_41B6_0E2D1A0DBACA.label = n_17 Adem Kula 1080p TITLES video_B037452F_BD75_9E5D_41DE_67EDF3E855D7.label = n_18 Interview Halife Baba Muzikata Bojiat Dar TITLES video_B037C43D_BD75_7EBD_41D2_9002CAFB92EE.label = n_19 Tanz 02 TITLES video_B037128B_BD0A_9A45_41D0_F2FF3DAF697A.label = n_21_Дениз Али баба 1 жена 1 video_B034F627_BD0A_9A4D_41AF_08A4A556A03A.label = n_21а_Дениз Али баба 1 жена 2 video_B0347294_BD0A_9A4C_41E2_09C497E32427.label = n_25_Дениз Али баба 1 мъж 3 video_B03445A4_BD0A_BE43_41E6_28F3D0ED7354.label = n_29_Дениз Али баба 2 жена 4 video_B035CB38_BD0A_8A44_4194_35B5B4C33207.label = n_30_Дениз Али баба 2 мъж 2 video_B0343AEA_BD0B_8BC7_41D4_93225B4E2A7F.label = n_32_Жена Севар нефес video_B034CEED_BD0B_8BDD_41E2_1EC3D85D0A76.label = n_MEHMED U DOMA 01 H265 5 MbPS video_B034ECC2_BD0B_8FC7_41D4_557BF61A70A1.label = n_Мехмед Севар 1 video_B0CBE6E8_BD0B_BBC3_41E4_4CB05F655D65.label = n_Мехмед Севар 2 video_EF4942D1_E2E6_949B_41AA_B2D16A828250.label = new_CANDLES 1080 panorama_A6F71E90_AC29_7D02_4186_8501C078DA07.label = Аязмото при с. Руйно panorama_A6F65D7F_AC28_DFFE_41E1_AC1AF2F83DF0.label = В джем еви на с. Водно photo_CF0DDDCC_DCA0_51A5_41AD_5B2B10820F18.label = В новото тюрбе при Аязмото при с. Руйно photo_CF0DDDCC_DCA0_51A5_41AD_5B2B10820F18.label = В новото тюрбе при Аязмото при с. Руйно panorama_A6F4DC80_AC29_DD02_41E4_AC6E4E54E134.label = В новото тюрбе при Аязмото, с. Руйно panorama_A6F2BC90_AC2B_DD02_41DC_C3D7D60F4584.label = В теккето на Демир Баба panorama_A6F6122F_AC28_A51F_41DD_521D002C7925.label = В тюрбето на Дениз Али Баба video_A6DEF4F1_BA9C_557E_41CC_22D8E85CAFB2.label = Дениз Али баба 2 жана 2 panorama_D11117C6_DC60_51A5_41E0_9DE28CFC4B33.label = Джем еви в къщата на Халилибраам Коз Баба, с. Черник panorama_A6F2E257_AC2B_A50F_41D3_BDF64E571E11.label = Езерото на с. Севар panorama_A6F75C65_AC29_5D02_41D1_C47F98635F9F.label = Към Аязмото при с. Руйно panorama_A6F69233_AC28_A506_41BA_84E0F17184FB.label = Местност до с. Руйно video_57CF3282_5C0D_0B6E_41B4_8AB7C4EC8D42.label = Начало panorama_A6F27CBF_AC2B_5D7F_41C0_6E3AC1E382B6.label = Полето пред с. Мъдрево panorama_D076EAEB_DC60_D36C_41CB_2026C5ACFBC3.label = Пред къщата на Халилибраам Коз Баба в с. Черник panorama_A6F67201_AC28_E502_41D4_1FDCB23E0815.label = Пред новия джем еви на с. Водно panorama_A6F2F739_AC2B_AB03_41E3_CF3319DE73C9.label = Пред теккето на Демир Баба panorama_A6F617BD_AC28_AB03_41DB_95B8AE5EC986.label = Пред тюрбето на Дениз Али Баба panorama_CB565A98_DCA0_FB15_41D0_D343F4941315.label = Преддверието на джем еви в къщата на Халибрам Баба от с. Черник panorama_A6F4420E_AC2B_E501_41E3_2B2ACC6879FB.label = Преддверието на теккето на Демир Баба panorama_A6F6F788_AC28_EB02_41C1_18697F117E24.label = С. Водно panorama_A6F23151_AC2B_6703_41DD_CF342CE60A48.label = С. Мъдрево panorama_A6F46B0D_AC29_DB02_41E1_E4F82FCB3D3C.label = Улица в с. Севар panorama_A6F43CC1_AC29_5D02_41E1_88515BC95DE8.label = Финал (езерото на с. Севар) panorama_A6F48B13_AC29_FB07_41A1_9DD48E104C93.label = Чешмата при Аязмото на с. Руйно panorama_CB119FF0_DCA0_B17C_41BC_2C19B3215657.label = Читалището в с. Севар album_CF0D30EE_DCA0_CF64_41E9_31F1EA02CF22_0.label = Читалището на с. Севар panorama_A6F2B713_AC2B_6B07_41E0_1BBB6DC8700C.label = Шосе към с. Севар ### Video videores_E594C594_EB4E_B536_41AC_E1E88DC185B5.url = media/media_148D6D66_194F_5D5A_4186_30109D8D9BA2_en.mp4 videores_E594C594_EB4E_B536_41AC_E1E88DC185B5.posterURL = media/media_148D6D66_194F_5D5A_4186_30109D8D9BA2_poster_en.jpg videolevel_E5805499_EB4E_CB31_41BA_A104CF2B4429.url = media/video_02873BAF_1150_C15B_41A7_20F0F38ECE3B_en.mp4 videolevel_E5805499_EB4E_CB31_41BA_A104CF2B4429.posterURL = media/video_02873BAF_1150_C15B_41A7_20F0F38ECE3B_poster_en.jpg videolevel_E5CDCF26_EB4E_D513_41E9_2597893790F8.url = media/video_57CF3282_5C0D_0B6E_41B4_8AB7C4EC8D42_en.mp4 videolevel_E5CDCF26_EB4E_D513_41E9_2597893790F8.posterURL = media/video_57CF3282_5C0D_0B6E_41B4_8AB7C4EC8D42_poster_en.jpg videolevel_E6792550_EB4E_F50F_41EC_7142BB4A4E6C.url = media/video_A6DEF4F1_BA9C_557E_41CC_22D8E85CAFB2_en.mp4 videolevel_E6792550_EB4E_F50F_41EC_7142BB4A4E6C.posterURL = media/video_A6DEF4F1_BA9C_557E_41CC_22D8E85CAFB2_poster_en.jpg videolevel_E6742466_EB4E_CB13_41BF_69F0CCB69CD8.url = media/video_AB86D0A9_BA98_7929_41DE_D8102DBE1BD6_en.mp4 videolevel_E6742466_EB4E_CB13_41BF_69F0CCB69CD8.posterURL = media/video_AB86D0A9_BA98_7929_41DE_D8102DBE1BD6_poster_en.jpg videolevel_E6F51F82_EB4E_F513_41D4_33052CF422EE.url = media/video_B0322048_BD76_B6C3_41D8_44A984E5E80A_en.mp4 videolevel_E6F51F82_EB4E_F513_41D4_33052CF422EE.posterURL = media/video_B0322048_BD76_B6C3_41D8_44A984E5E80A_poster_en.jpg videolevel_E6DCDD8D_EB4E_F516_41E6_763E4A0EA06B.url = media/video_B0322D32_BD76_8E44_41D3_8C55D2BC51D6_en.mp4 videolevel_E6DCDD8D_EB4E_F516_41E6_763E4A0EA06B.posterURL = media/video_B0322D32_BD76_8E44_41D3_8C55D2BC51D6_poster_en.jpg videolevel_E6FEC06C_EB4E_CB17_41E4_FFBF6703DC5A.url = media/video_B0322E89_BD76_8A44_41D8_FB0D23731704_en.mp4 videolevel_E6FEC06C_EB4E_CB17_41E4_FFBF6703DC5A.posterURL = media/video_B0322E89_BD76_8A44_41D8_FB0D23731704_poster_en.jpg videolevel_E6E18E87_EB4E_F711_419A_8D449845538E.url = media/video_B0325114_BD76_9643_41D3_14D0AECE4494_en.mp4 videolevel_E6E18E87_EB4E_F711_419A_8D449845538E.posterURL = media/video_B0325114_BD76_9643_41D3_14D0AECE4494_poster_en.jpg videolevel_E6CB4CA1_EB4E_FB11_4197_B7E7E7B856DE.url = media/video_B0329758_BD76_BAC3_41CD_38365B8A3D71_en.mp4 videolevel_E6CB4CA1_EB4E_FB11_4197_B7E7E7B856DE.posterURL = media/video_B0329758_BD76_BAC3_41CD_38365B8A3D71_poster_en.jpg videolevel_E6C7BB96_EB4E_FD33_415C_AB9821799FD8.url = media/video_B032BD87_BD76_8E4D_41B5_A04D0A42107E_en.mp4 videolevel_E6C7BB96_EB4E_FD33_415C_AB9821799FD8.posterURL = media/video_B032BD87_BD76_8E4D_41B5_A04D0A42107E_poster_en.jpg videolevel_E6133805_EB4E_FB11_41CA_24DAF747EC23.url = media/video_B032CE6D_BD77_8ADD_41CA_0891C2E8263D_en.mp4 videolevel_E6133805_EB4E_FB11_41CA_24DAF747EC23.posterURL = media/video_B032CE6D_BD77_8ADD_41CA_0891C2E8263D_poster_en.jpg videolevel_E629C9DE_EB4E_FD33_41C2_9534E58B9D58.url = media/video_B033A068_BD77_B6C7_41E2_56B8C769F312_en.mp4 videolevel_E629C9DE_EB4E_FD33_41C2_9534E58B9D58.posterURL = media/video_B033A068_BD77_B6C7_41E2_56B8C769F312_poster_en.jpg videolevel_E6328AAA_EB4E_FF13_41E0_0C66150848C7.url = media/video_B033A930_BD77_9643_41CC_0DBCC4D848FC_en.mp4 videolevel_E6328AAA_EB4E_FF13_41E0_0C66150848C7.posterURL = media/video_B033A930_BD77_9643_41CC_0DBCC4D848FC_poster_en.jpg videolevel_E624D8F2_EB4E_FCF3_41BA_E13AE60501DD.url = media/video_B033F150_BD77_96C4_41D5_DFE0288AE12C_en.mp4 videolevel_E624D8F2_EB4E_FCF3_41BA_E13AE60501DD.posterURL = media/video_B033F150_BD77_96C4_41D5_DFE0288AE12C_poster_en.jpg videolevel_E51FBDFD_EB4E_D4F1_41D0_EFFAC1B51DED.url = media/video_B0343AEA_BD0B_8BC7_41D4_93225B4E2A7F_en.mp4 videolevel_E51FBDFD_EB4E_D4F1_41D0_EFFAC1B51DED.posterURL = media/video_B0343AEA_BD0B_8BC7_41D4_93225B4E2A7F_poster_en.jpg videolevel_E5014C09_EB4E_DB11_41D5_2C98872D503C.url = media/video_B03445A4_BD0A_BE43_41E6_28F3D0ED7354_en.mp4 videolevel_E5014C09_EB4E_DB11_41D5_2C98872D503C.posterURL = media/video_B03445A4_BD0A_BE43_41E6_28F3D0ED7354_poster_en.jpg videolevel_E57DDB1E_EB4E_DD33_41DF_A2E004A3E30B.url = media/video_B0347294_BD0A_9A4C_41E2_09C497E32427_en.mp4 videolevel_E57DDB1E_EB4E_DD33_41DF_A2E004A3E30B.posterURL = media/video_B0347294_BD0A_9A4C_41E2_09C497E32427_poster_en.jpg videolevel_E523FEE8_EB4E_D71F_41D0_DB9CB07225C2.url = media/video_B034CEED_BD0B_8BDD_41E2_1EC3D85D0A76_en.mp4 videolevel_E523FEE8_EB4E_D71F_41D0_DB9CB07225C2.posterURL = media/video_B034CEED_BD0B_8BDD_41E2_1EC3D85D0A76_poster_en.jpg videolevel_E534BFE3_EB4E_D512_41ED_6613301028F1.url = media/video_B034ECC2_BD0B_8FC7_41D4_557BF61A70A1_en.mp4 videolevel_E534BFE3_EB4E_D512_41ED_6613301028F1.posterURL = media/video_B034ECC2_BD0B_8FC7_41D4_557BF61A70A1_poster_en.jpg videolevel_E5681A44_EB4E_DF17_41E2_BAF9EC268EB0.url = media/video_B034F627_BD0A_9A4D_41AF_08A4A556A03A_en.mp4 videolevel_E5681A44_EB4E_DF17_41E2_BAF9EC268EB0.posterURL = media/video_B034F627_BD0A_9A4D_41AF_08A4A556A03A_poster_en.jpg videolevel_E50AED13_EB4E_D531_41D5_2C5D17CAEDDD.url = media/video_B035CB38_BD0A_8A44_4194_35B5B4C33207_en.mp4 videolevel_E50AED13_EB4E_D531_41D5_2C5D17CAEDDD.posterURL = media/video_B035CB38_BD0A_8A44_4194_35B5B4C33207_poster_en.jpg videolevel_E6838167_EB4E_CD12_41CB_B7642CFE4292.url = media/video_B036562E_BD75_9A5F_41A7_A83DD161344E_en.mp4 videolevel_E6838167_EB4E_CD12_41CB_B7642CFE4292.posterURL = media/video_B036562E_BD75_9A5F_41A7_A83DD161344E_poster_en.jpg videolevel_E6972251_EB4E_CF31_41ED_02C60164BA87.url = media/video_B03660AC_BD75_B65C_41DE_5468E13F052D_en.mp4 videolevel_E6972251_EB4E_CF31_41ED_02C60164BA87.posterURL = media/video_B03660AC_BD75_B65C_41DE_5468E13F052D_poster_en.jpg videolevel_E6B10550_EB4E_D50F_41CF_08A28F2AFCC0.url = media/video_B03683FB_BD75_99C4_41E1_43887B6B38DE_en.mp4 videolevel_E6B10550_EB4E_D50F_41CF_08A28F2AFCC0.posterURL = media/video_B03683FB_BD75_99C4_41E1_43887B6B38DE_poster_en.jpg videolevel_E6BA8659_EB4E_D731_41D2_598851C6E8EF.url = media/video_B0368D39_BD75_8E45_41B6_0E2D1A0DBACA_en.mp4 videolevel_E6BA8659_EB4E_D731_41D2_598851C6E8EF.posterURL = media/video_B0368D39_BD75_8E45_41B6_0E2D1A0DBACA_poster_en.jpg videolevel_E698D34B_EB4E_CD11_41E6_E79910754150.url = media/video_B0369161_BD75_96C5_41E6_2A658463FD31_en.mp4 videolevel_E698D34B_EB4E_CD11_41E6_E79910754150.posterURL = media/video_B0369161_BD75_96C5_41E6_2A658463FD31_poster_en.jpg videolevel_E6AC4445_EB4E_CB11_418E_5545D9C73F31.url = media/video_B036D51A_BD75_FE44_41C4_6BF6C0E53A96_en.mp4 videolevel_E6AC4445_EB4E_CB11_418E_5545D9C73F31.posterURL = media/video_B036D51A_BD75_FE44_41C4_6BF6C0E53A96_poster_en.jpg videolevel_E5648959_EB4E_DD31_419D_EF1E4DA2810E.url = media/video_B037128B_BD0A_9A45_41D0_F2FF3DAF697A_en.mp4 videolevel_E5648959_EB4E_DD31_419D_EF1E4DA2810E.posterURL = media/video_B037128B_BD0A_9A45_41D0_F2FF3DAF697A_poster_en.jpg videolevel_E54E3773_EB4E_D5F1_41EA_E4E9C4792E40.url = media/video_B037452F_BD75_9E5D_41DE_67EDF3E855D7_en.mp4 videolevel_E54E3773_EB4E_D5F1_41EA_E4E9C4792E40.posterURL = media/video_B037452F_BD75_9E5D_41DE_67EDF3E855D7_poster_en.jpg videolevel_E553F85E_EB4E_DB33_41DE_957DD83BF63E.url = media/video_B037C43D_BD75_7EBD_41D2_9002CAFB92EE_en.mp4 videolevel_E553F85E_EB4E_DB33_41DE_957DD83BF63E.posterURL = media/video_B037C43D_BD75_7EBD_41D2_9002CAFB92EE_poster_en.jpg videolevel_E60E770A_EB4E_F513_41E8_6E9DB4709023.url = media/video_B0B4DE6A_BD76_8AC7_41D9_767AD5ED55C6_en.mp4 videolevel_E60E770A_EB4E_F513_41E8_6E9DB4709023.posterURL = media/video_B0B4DE6A_BD76_8AC7_41D9_767AD5ED55C6_poster_en.jpg videolevel_E538C0DE_EB4E_CB33_41C8_C460AC0AF827.url = media/video_B0CBE6E8_BD0B_BBC3_41E4_4CB05F655D65_en.mp4 videolevel_E538C0DE_EB4E_CB33_41C8_C460AC0AF827.posterURL = media/video_B0CBE6E8_BD0B_BBC3_41E4_4CB05F655D65_poster_en.jpg videolevel_E6630388_EB4E_CD1F_41DE_DB1FA59EED6E.url = media/video_B42ECA16_B99F_C8FB_41CF_8639984F5EDD_en.mp4 videolevel_E6630388_EB4E_CD1F_41DE_DB1FA59EED6E.posterURL = media/video_B42ECA16_B99F_C8FB_41CF_8639984F5EDD_poster_en.jpg videolevel_E5E8B294_EB4E_CF37_41E6_F3CEEB34B31B.url = media/video_EE4A0EE2_E2E6_ECB9_41E8_C98543502EB5_en.mp4 videolevel_E5E8B294_EB4E_CF37_41E6_F3CEEB34B31B.posterURL = media/video_EE4A0EE2_E2E6_ECB9_41E8_C98543502EB5_poster_en.jpg videolevel_E5FC538F_EB4E_CD11_41E6_E30CF99D1A47.url = media/video_EF4942D1_E2E6_949B_41AA_B2D16A828250_en.mp4 videolevel_E5FC538F_EB4E_CD11_41E6_E30CF99D1A47.posterURL = media/video_EF4942D1_E2E6_949B_41AA_B2D16A828250_poster_en.jpg videolevel_E5A158A6_EB4E_BB13_4193_AF261CE91896.url = media/video_FBE3A333_EB23_7104_41A3_3EF246F1C8E6_en.mp4 videolevel_E5A158A6_EB4E_BB13_4193_AF261CE91896.posterURL = media/video_FBE3A333_EB23_7104_41A3_3EF246F1C8E6_poster_en.jpg ## Popup ### Body htmlText_A1B33390_B1C9_25E9_41E5_9C744CE02323.html =
В джема се встъпва по семейни двойки, след период на подготовка и проверка на тяхното желание и морални качества. Приемът се извършва със специална церемония – „икрар джеми“. След този обред мъжът и жената са вече легитимни членове на тариката (религиозната общност). Те трябва да участват на всички негови сбирки и да се съобразяват с религиозните и етическите предписания на този религиозен път. Основен морален принцип е „Елине, белине, дилине“, т.е. „да не крадеш, да не прелюбодействаш, да не злословиш срещу другите и да не изричаш лъжи“.
htmlText_E50B89B4_F682_2088_41DF_E7499261CC59.html =
Закирът е личността в джема, на която е поверена една от най-важните длъжности. Той е главният изпълнител на нефеси по време на ритуала, пеейки и акомпанирайки със струнен инструмент. Неговата фигура е исторически и културно свързана със средноазиатските бардове ашъци (озани).
По правило закирът изпълнява заучени от по-възрастни музиканти нефеси, продължавайки старата традиция. Но някои закири сами съчиняват текстове и мелодии и така спомагат за обогатяването й.
Заради своите талант, умения и важни функции, закирът има висок статут в джема – той е вторият по значение след бабата. Неговите въздействащи и емоционални изпълнения в ритуала са ключови за поддържането на религиозната традиция на алевиите.
Наименованието „закир“ идва от думата зикр, означаваща „поклонение към Бога“, и съответно може да се интерпретира като „човек, който кара да се извършва поклонение към Бога“.
htmlText_1324A175_066D_18AE_419B_7171CB9DEA7C.html =
Семах – това е сакралният танц, изпълняван от представителите на общността, следващи мистичния път (йол кардешлери). Изпълнява се винаги върху нефеси в съпровод на саз. Това е кулминационен момент в алевийско-бекташийския религиозен ритуал. Смисълът на семах е духовното пречистване на вярващия, отърсването му от всички преходни състояния, откъсването му от материалния свят и сливането му с Бога, при което той прозира Абсолютната Истина.
В многобройните локални варианти на семах някои изследователи виждат фолклорни танцови мотиви, характерни за отделните тюркски племенни групи. Откриват и влияние от шаманския ритуал, при който шаманът се „превръща“ в птица.
htmlText_11413A36_00B6_4A8A_4135_D32B39CB1FE0.html =
Алевийската общност е организирана в общини – джемове, които обединяват семейства локално и на родов принцип. Членовете на джема се наричат талиби. В джема се извършват характерните за религиозната традиция ритуали. Начело е религиозният водач – бабà (бобà). Той ръководи общността, води и ритуалите. Общо религиозните постове са дванадесет, съответстващи на определени ритуални задължения. Броят им символизира Дванадесетте имами, култът към които е в основата на алевийско-бекташийската традиция. Един от тези постове е на музиканта закир. Той се избира измежду най-талантливите талиби. Джемът се явява и основната школа за научаването на нефесите като текст и музикално изпълнение.
htmlText_FED44F4E_ED7A_EB25_41E0_6443577E6860.html =
В Лудогорието Демир Баба се утвърждава като религиозно-мистичен наставник и получава популярност като светец, творящ чудеса. Проявява се като дарител на вода, дарител на потомство, на здраве, сила, мъжество, юначество, на берекет, облагородява дивата природа, спасява хората от чудовища, причиняващи злини. Житието и преданията представят Демир Баба като великодушен и мъдър човек, прозрял житейските истини и усвоил мистичните тайни.
htmlText_FC7E0811_EFEF_7F49_418B_4FD6610844CD.html =
В репертоара на алевиите в Лудогорието и Добруджа се идентифицират над седемдесет имена на поети – автори на нефеси. Част от тях произхождат от Анадола, като най-много са нефесите, създадени между XVI - XVIII век. Това е периодът на най-голямата активност на алевийско-бекташийското население в Анадола, на преселванията, депортациите, странстванията и усяданията им тук. Сред авторите от това време са Пир Султан Абдал, Шахатайи (вероятно псевдоним на Шах Исмаил Сефеви – основателят на Сефевидската държава), Кул Химмет и др.
Локално създадените нефеси също не са малко на брой. Тази общност с трайното си усядане тук е продължила да поддържа своята традиция, а нейни талантливи представители са създавали поетични текстове, съдържащи основните положения на вярата и етичната философия, която следвали. Сред тях са Мухйиддин Абдал, Йемини, Меджзуп Абдал и др.
htmlText_E57D60AE_F682_6098_41E8_77245A2F25FC.html =
Важна страна на алевийската вяра е почитта към духовните водачи – светци. В исляма този култ се утвърждава въпреки съпротивата на пазителите на шериатския канон. С времето той се развива като народно вярване, корените на което отвеждат в доислямските времена, основно на тюрките. Най-съществената му страна е вярата в чудотворните способности на светците. Чудесата на един или друг светец изпълват житията или пък са мотив на устни предания и легенди. Тези духовни водачи се възприемат като проявление и въплъщение на Али и дори родословието им се извежда от Али.
htmlText_E4203217_F782_6388_41ED_673A4AD49D16.html =
Важно място в алевийската култура заемат химните, наречени нефеси. Изпълнението им в съпровод на струнен инструмент от музикант закир е неизменна част от религиозния ритуал. Думата „нефес“ е многопластова - означава "дъх, вдъхване; въздух", тя e натоварена и с мистичен смисъл. Нефесите имат сакрални текстове, отразяващи алевийските възгледи и вярвания. Тъй като са насочени към членовете на общността, те са изказани на лесен за възприемане турски език. Това, заедно с въздействащото музикално изпълнение, улеснява внедряването им в паметта на хората. Така нефесите се оказват основно средство за пренасяне на религиозно познание.
htmlText_10A76D7F_009E_497A_414B_5843F7547BCE.html =
Виртуалният тур е създаден през 2022 година от екип на Център за неформално образование и културна дейност АЛОС с подкрепата на Фонд „Култура“ и с основен партньор Институт за изследване на изкуствата – БАН. Аудиовизуалните материали са заснети от екипа в периода 2021 – 2022 година.
Екип:
д-р Невена Граматикова – историк, Фондация „Либерална интеграция“, НБКМ
д-р Румяна Маргаритова – етномузиколог, Институт за изследване на изкуствата – БАН
Владимир Андонов – видеограф
Никола Бошнаков – режисьор, сценарист
Георги Маринов – оператор
В тура са използвани архивни записи от Музикалнофолклорния архив на Института за изследване на изкуствата, БАН:
„Turnem“ – Халил Муртазов, с. Севар; запис на Иван Качулев от 1954 г.; АИИИзк I МФА РК4 32.30
“Felek beni” – Рефие Коджаибрямова, с. Севар; запис на Петър Льондев от 1966 г.; АИИИзк I МФА ПЛ118. 2.7
Автор на текстовете е д-р Невена Граматикова. Използването им е разрешено само с позоваване на източника и на автора.
htmlText_ED5DB86D_FD51_7DD5_41EE_0C04873C71CA.html =
Години наред алевиите от Лудогорието и Добруджа са участвали активно в инициативите, свързани с художествената самодейност. Носители са на немалко отличия. Понастоящем такива прояви вече се рядкост. Една от тях – ежегодният фестивал на турския фолклор, се провежда в средата на месец юли, в местността „Аязмото“ до с. Руйно (Къзълбурун). Организатор е отдел „Култура“ към Община Дулово, с персоналната роля на Бюрхан Шевкед – ръководител на този отдел, който е от алевийската общност от село Черник.
htmlText_E17371AE_F1C6_F2FD_41E5_B67195A2F81E.html =
Духовният водач на джема - бабата (бобата), трябва да отговаря като личност на някои морални изисквания. Трябва да е вярващ, честен, великодушен, справедлив човек, отворен към сърцата и нуждите на вярващите. Трябва да е също трудолюбив и сравнително заможен човек, т.е. такъв, който може добре да се справя с житейските дела, защото на него е поверено ръководството на религиозната общност, а по презумпция тя трябва да върви напред, в добра посока, към просперитет.
В алианската религиозна традиция много важна роля играе и жената. Съпругата на бабата се нарича ана баджъ (майка). Тя е ключова фигура в религиозния ритуал – от нея се очаква да сътрудничи на своя съпруг във всичките му действия, да посреща членовете на джема (талиби), да поддържа чистота в джема. Тъй като двойката баба – ана баджъ има и социалноорганизиращи функции, те трябва да са много добро семейство, които се зачитат и поддържат помежду си и с готовност помагат на подопечните им вярващи.
htmlText_ECE1DABE_FD32_D2B7_41E0_7DAD3BA90F54.html =
Изпълнението на нефеси по време на ритуалните сбирки се извършва в съпровод на струнен музикален инструмент, наричан саз (или баалама, бозук, бугарина) – една практика в тюркската музикална народна култура с древни корени. В дома на религиозния старейшина (баба) традиционно има такъв инструмент, закачен на стената или съхраняван в специално изработен долап. Това е сазът на джема. На него свири закирът при провеждането на религиозните церемонии. За самите алевии сазът има сакрална стойност. Голямата почит към него намира отражение в израза „Saz – Telli Kuran“ („Сазът е струнният Коран“).
В миналото в селата от района е имало майстори, изработвали сазове. В днешно време тази традиция се поддържа в с. Черник (Каралар), Дуловско. В момента обаче повечето закири ползват фабрични инструменти от Турция.
htmlText_E190466D_EE18_D3D9_41CC_2C2714CCEDB4.html =
Нефесите отразяват най-пълно религиозната доктрина, мирогледа, ценностите и вярванията на алевиите. В тях се утвърждават и нравствените принципи, които представителите на общността трябва да следват в живота си. Основни теми са култът към Аллах, Хазрети Мохамед и Хазрети Али, разглеждани в неделимо единство (теслис); култът към Хазрети Али; почитта към Дванадесетте имами и др. В нефесите намират отражение и възгледите, идващи от ислямския мистицизъм – идеята за любовта към Бога като творец-създател и към всички Божии творения като проявления на Божествената същност; идеята за самопознанието като основен път за опознаването на Бога и достигането на Божествената Истина; принципът на нравственото усъвършенстване, неизменно свързан с Пътуването към себе си и др. В много от нефесите се възхваляват и прославят духовните водачи – светци.
htmlText_FF6EAFE5_EE19_D0CE_41E7_0BA93BF31467.html =
От селата в Североизточна България, в които навремето се установили тюркски общности, следващи алевизма, днес са оцелели малко на брой. Доста са изчезнали в резултат на епидемии и изселвания в Турция след 1878 г. или заради вътрешни движения. След 1990 г. се засилват миграциите към Западна Европа. Днес много алевийски семейства живеят в близки или по-далечни, по-малки или по-големи градове в България. Tака числеността на това население в традиционните им поселища още повече намалява.
htmlText_FCD005F7_EE1F_30C9_41E7_EFBCC46E3982.html =
Още в по-отдавнашни векове малцината грамотни представители на общността са записвали нефесите в поетични сборници (джьонк, меджмуа), а от последната четвърт на XIX в. – в тетрадки или на единични листове. Сред алевиите в Лудогорието и Добруджа се предават от поколение на поколение тетрадки и листове с нефеси, както и с други сакрални текстове (молитви, жития на някои духовни водачи – светци, бележки за Хазрети Али, за Дванадесетте имами, за битката при Кербеля). Почти не може да се срещне семейство, в което да няма поне една тетрадка или няколко листа със записани такива поетични творби. За тези семейства те имат култово значение. Основно средство за съхраняването на нефесите е и устното им препредаване от техните изпълнители – закирите, както и от други хора от общността.
htmlText_1F02B6A7_0ED0_4D31_41A2_779A213E86DD.html =
Разгледайте панорамните снимки. Насочете се към потъмнените зони. В зелено са маркирани местата с музикални изпълнения и интервюта, а в сиво – онези с информация. Кликнете върху тях, за да ги отворите. Стрелката ще Ви пренесе на нова панорама.
htmlText_F9B63120_ED4D_171E_41E6_E4255E532A39.html =
Различни легенди в Лудогорието разказват как било избрано мястото за теккето. Според една от тях то било изградено там, където паднала дервишката тояга на Демир Баба. Така основаването на теккето трябва да се отнесе към 60-те години на XVI век. Култовият комплекс е включвал освен тюрбето, още сграда за провеждане на религиозните церемонии (мейдан еви), благотворителна кухня (имарет), помощни и стопански помещения. В днешно време е запазена само гробницата на Демир Баба, а останалите сгради са разрушени към края на 60-те години на миналия век.
В миналото теккето на Демир Баба е било най-посещаваният култов център в Разградско и Силистренско. Понастоящем то продължава да бъде място за поклонение както за алевиите, така все повече и за мюсюлманите сунити и християните в района, поради енергийната сила на мястото и вярата в необикновените способности на светеца.
htmlText_E4553102_F682_E189_41EE_16EF244CC4F7.html =
Религиозната доктрина на алевиите е езотерична – достъпна само за посветени. Дълго време те спазвали такийа – принципа за благоразумно скриване на вярата с цел предпазливост. С други думи, те следвали вярванията си тайно, съхранявайки ги във враждебната среда, в която векове наред живели.
Определящо място в алевийската вяра заема Хазрети Али. Алевийските поети възпяват Али и неговите качества, изтъкват неделимото му единство с Мохамед. Хазрети Али е еталон на съвършена личност; миросъзерцател; светец, вършил чудеса в помощ на хората и присъстващ сред тях във всеки миг; ключ от вратата на спасението преди Деня на Страшния съд. Той е безкрайно и нескончаемо божествено начало, изпълващо цялата вселена.
htmlText_E1B98AE6_F1C6_166D_41E8_EA7A67DB5293.html =
Религиозните ритуални сбирки на алианите във Водно, както и в останалите села, се провеждат в джем-еви (джем). Това е специално пригодена стая в дома на духовния водач баба (боба). В последните 15-16 години все по-често в отделни села, а дори и в градовете с мигрирали алевии, се изграждат нови такива постройки. От една страна, това е израз на модернизацията и новите реалности при общността. От друга, това е под влияние на съвременния модел в Турция, където урбанизацията е много засилена от 70-те и особено от края на 90-те години на миналия век. В село Водно е изграден такъв джем през 2014 г.
htmlText_FE4D8C7D_F1C6_125F_41E0_BE2CF8133BB9.html =
Село Водно се намира в област Силистра, община Дулово. Старото му име е Сьоютчюк, което произхожда от думата "сьоют" – върба. Най-ранното му споменаване в османски документи е от 1530 г. През 1942 селото е преименувано на Водно. Година по-късно към него е присъединено и село Дураклар (Генерал Цонково). То се локализира в османски документи от 1715-1716 г., но вероятно е съществувало от много по-отдавна. Така днешното Водно е производно от две села - Сьоютчюк и Дураклар.
Населението на Водно е с турски произход – и алевии, и сунити, приблизително равни по численост. В селото са живели и неголяма група българи. В миналото алевийските джемове в село Водно са били повече, но към 2012 г. има три действащи джема. Алианите тук са от двата клона – пазарертели (бобаи) и чаршамбалъ (бекташи), но преобладават от първия клон. Те приемат за свой главен духовен водач Отман Баба.
htmlText_E130D5BC_F142_12DC_41E0_A09981467FAF.html =
Село Мъдрево, Кубратско, е единственото село в Лудогорието с изцяло турско алевийско население, от клона бобаи (бабаи). Допреди 30 години наброяващо около 3000 души, сега Мъдрево е силно засегнато от миграциите и жителите му са намалели на една трета.
Оригиналното име на селото е Месимахлеси - вероятно изменена форма на Несими махлеси. Старите жители разказват легенда за основаването на селото, според която имало двама братя – Несими и Кованджъ. Те обикаляли Делиормана, търсейки място, където да се заселят за постоянно. Видели езеро. Несими се установил в източния му край, а Кованджъ – в западния. Създали свои семейства. Един ден Несими казал на Кованджъ: „Ако си добър мюсюлманин, облечи се празнично, и жена ти хубаво да се облече, хванете се за ръка и така отидете да изпълнявате вашата религия“. Но Кованджъ му отговорил: „Аз не можах да направя това и затова останах извън тариката (общността). Ти направи това и затова сега си по-напред от мен“. Така от потомството на Несими се развило село Месимахлеси, а от Кованджъ и неговото потомство – село Кованджълар.
htmlText_06D2FC5A_1130_47C5_41AD_D26B48AB263A.html =
Село Севар (Кубратско) е разположено на заоблен рът в Лудогорието (Делиорман), около живописно езеро, допреди десетина години цялото обградено от плачещи върби. Селото е сравнително голямо. Допреди миграциите от 1989 г. жителите му наброявали близо 2900 души.
Старото име на селото е Джеферлер. Първите му заселници са избягали от чумата жители на околни, вече изчезнали селища. Севар се състои от няколко махали, като основните са къзълбашката и турската. Самата алианска общност в селото се дели на два клона – пазартели (бобаи) и чаршамбалъ (бекташи). Алевиите от с. Севар се славят със своето трудолюбие, напредничавост и стремеж към учение и утвърждаване – немалко е числото на завършилите средно, полувисше и висше образование сред тях.
htmlText_F22318A6_FD31_FD56_41E1_D0D75B2F67C8.html =
Село Черник, с оригинално турско име Каралар, е от големите села в Силистренско - към момента наброява близо 2700 души. Основавано е към XVI век в резултат на депортиране и разселване в Добруджа на тюркско население с алевийски вярвания. В селото понастоящем преобладават алевиите. Те са от клона пазарертели (бабаи), които са били организирани в джемове. И днес тази традиция продължава, макар в по-отслабен вид, поради миграцията към градовете и гурбета на по-младите в Западна Европа. Настоящият главен духовен водач (халифе баба) на алевийската общност от клона бабаи е от Черник и живее там. Това е Халилибраам Коз Баба. Той е взел разрешение (иджазет) да заема този пост и да изпълнява функциите на духовен водач от Султан Шюджаеддин Вели - духовният настоятел на теккето, намиращо се в близост до Ескишехир, Турция.
htmlText_FE145698_F146_3EA5_41E9_174D81EEEF27.html =
Според алевиите в Лудогорието Дениз Али Баба бил посветен (ер, ерен) и надзирател (гьозчю) и пазител на посветените в религиозното учение в района. Те го споменават и възхаляват в нефесите си. Преданието отвежда дейността му към най-ранния период на османското завладяване на Североизточна България. Според него Дениз Али Баба дошъл тук като будител (уяръджъ) и мисионер на религиозно-мистичното учение от групата Хорасан еренлери (посветените от Хорасан). Установил се като гостенин в село Денизлер. Той бил прочут като голям лечител. Успял дори да излекува болната дъщеря на българския цар Иван Шишман, която много лечители не могли да изцерят. В знак на благодарност Иван Шишман му дарил 50 дка за теккето и още 250 дка земя. Заради лечителските му способности светецът е наречен още Хеким Али Баба.
htmlText_E5BFE5E5_F782_2088_41E3_34E43CA7C142.html =
Според вилайетнамето (житието) на Демир Баба, след дълги странствания като дервиш светецът идва в Лудогорието и се установява при една скала с пещери, наречена Аязма. Тук се отдава на аскетични и мистични упражнения и себеусъвършенстване. В близост до пещерата имало село на име Кара Коч (днес село Овен, близко до село Руйно). Жителите му дошли да разберат кой е неканеният гост. Демир Баба учтиво им предложил храна, но те не вкусили от нея. По пътя на мистично озарение той разбрал, че те не са благосклонни и искат да го отпратят. Тогава той извикал три невидими създания – повелителите на стопанина на водата. След това издълбал широка дупка в скалата и предизвикал потичането на изобилна вода. Така той спечелил благоразположението на жителите на Кара Коч. Виждайки чудото, те го замолили за опрощение. Но благославяйки бликналата вода, Демир Баба изчезнал мигновено.
htmlText_E7E97A26_F782_2389_41D4_FEDA34424384.html =
Според легендите, докато странствал из Лудогорието и търсел място за текке, Демир Баба поискал първоначално да се засели край село Къзълбурун (Руйно). Но жителите му не го приели. Тогава той отправил проклятие към тях – дъщерите им да не се омъжват, а воловете и кравите им да бъдат петнисти (аладжа). Вариант на този мотив присъства и във вилайетнамето (житието) на Демир Баба.
htmlText_FE43919C_ED4D_3725_41D7_B42DD3429486.html =
Сред пантеона от алевийски светци в Североизточна България Демир Баба притежава най-голяма известност. За живота и деянията му разполагаме с един писмен източник – неговото житие (вилайетнаме). В него той е наречен Тимур (Демир) – „желязо“. Според житието и преданията той е роден в село Кованджълар, Шуменско, и е живял между 1530 и 1650 г. След като прекарва голяма част от живота си като странстващ дервиш и обикаля Балканите и стига дори до столицата на Унгарското кралство – град Буда, той идва и се установява в Лудогорието. Тук основава своя мистична обител – текке.
htmlText_E0042CD2_F146_12A5_41D8_3537FD13CE7D.html =
Теккето на Дениз Али Баба при с. Варненеци (Денизлер), Силистренско, е едно от най-ранните теккета в Североизточна България. Според легендите е основано към 80-те – 90-те години на XIV в. Това съвпада с датата 1384, подадена в документ от личния архив на последния му настоятел – теккенишина Хайдер Баба.
Теккето е било важен център на бекташите в Лудогорието и Добруджа, но с времето станало силно почитано и от бабаите. Днес е много посещавано и от двата клона и в средата на юни там се провежда събор в памет на Дениз Али Баба. Вътре в теккето се намират саркофазите на Дениз Али Баба, Сюлейман Баба, Вели Баба и на последния теккенишин Хайдер Баба, починал през 1961 г.
htmlText_FE31FD15_EE2B_714E_41EC_FD8E3A76D9DB.html =
Тюрбето (гробницата) на Демир Баба представлява седемстенно погребално помещение, към което води четвъртито преддверие. В средата е саркофагът на светеца, покрит със зелено платно и дарове на посетители. По стените има надписи, които показват принадлежността на Демир Баба към конкретната религиозна традиция – в тях се възхваляват Аллах, Хазрети Али и неговата сабя Зюлфикяр.
htmlText_11A0EE62_0092_4A85_4168_A74CC7F429DA.html =
Благодарим сърдечно на:
Мехмед Ахмедов Кенаров, секретар на Читалище „Отец Паисий“ – с. Севар; Шерибан Кенар от с. Севар (Джеферлер)
Юксел Карагьоз (кмет на с. Водно и закир), Демир Салиев, Ахмед Чауш (баба), Хюсния Чауш (ана баджъ) - с. Водно (Сюютчюк)
Халилибраам Коз Баба (халифе баба), Неджмие Халил Коз (ана баджъ), Адем Кула (закир) - от с. Черник (Каралар)
Мустафа Ялама (закир и музикант в Читалище „Нов живот“ – с. Мъдрево), Нургюл Ялама (секретар на Читалище „Нов живот” – с. Мъдрево), Кадрие Вейсал, Елиф Халилова – с. Мъдрево (Месимахлеси)
Мехмед Али Ниязъ, Хюсеин Джефер Мехмет, Зьоре Ибрам Халил, Ююкюш Чаушева, Галина Асенова (секретар на читалище „Светлина – 1941“, с. Преславци) – с. Преславци
и на всички наши приятели алевии-бекташи от Лудогорието и Добруджа.
### Title window_CA4AEDF4_DCA0_F165_41E6_6B67CB6B5E87.title = От 1928 г. в Севар функционира читалище, което е център на активна художествена самодейност. През различните години самодейните състави към читалището представят местния фолклор на много регионални и национални прояви. ## Tour ### Description ### Title tour.name = Виртуална разходка из алевийските ритуални песни и танци от Североизточна България ## VR Menu ### Text Menu_1386DC04_065B_086E_4187_351D89A050D4.label = Media MenuItem_E506F04F_EB4A_4B11_41E6_1D05C48FFDF1.label = Аязмото при с. Руйно MenuItem_E504204F_EB4A_4B11_41B1_9A8E3CEFBF46.label = В джем еви на с. Водно MenuItem_E505304F_EB4A_4B11_41CB_A9001CA1DA04.label = В теккето на Демир Баба MenuItem_E504604F_EB4A_4B11_41E3_8F454EAE69C7.label = В тюрбето на Дениз Али Баба MenuItem_E506C04F_EB4A_4B11_41DD_A24DBE35A449.label = Джем еви в къщата на Халилибраам Коз Баба, с. Черник MenuItem_E505004F_EB4A_4B11_41EB_F3896BA48B52.label = Езерото на с. Севар MenuItem_E505704F_EB4A_4B11_41CC_627BA8250B38.label = Към Аязмото при с. Руйно MenuItem_E505904F_EB4A_4B11_41DB_002EDDB46512.label = Местност до с. Руйно MenuItem_E504004F_EB4A_4B11_41E7_0BE60BAA4605.label = Полето пред с. Мъдрево MenuItem_E504704F_EB4A_4B11_41EC_68367B04C275.label = Пред къщата на Халилибраам Коз Баба в с. Черник MenuItem_E506D04F_EB4A_4B11_41AF_22B44212EE5F.label = Пред новия джем еви на с. Водно MenuItem_E504304F_EB4A_4B11_41E7_B2A1EB312A2F.label = Пред теккето на Демир Баба MenuItem_E505604F_EB4A_4B11_41E1_90E22B4A5F58.label = Пред тюрбето на Дениз Али Баба MenuItem_E505E04F_EB4A_4B11_41E6_EAE6917F219E.label = Преддверието на джем еви в къщата на Халибрам Баба от с. Черник MenuItem_E505A04F_EB4A_4B11_41E0_866C2934D1A8.label = Преддверието на теккето на Демир Баба MenuItem_E505404F_EB4A_4B11_41C3_21680B3304A1.label = С. Водно MenuItem_E505804F_EB4A_4B11_41E5_683C60BB6084.label = С. Мъдрево MenuItem_E505D04F_EB4A_4B11_41E9_3982B0E113F2.label = Улица в с. Севар MenuItem_E505504F_EB4A_4B11_41C5_E52FC78833F7.label = Финал (езерото на с. Севар) MenuItem_E505C04F_EB4A_4B11_41A1_B450A334B7FF.label = Чешмата при Аязмото на с. Руйно MenuItem_E505B04F_EB4A_4B11_41E0_27E228DB4D95.label = Шосе към с. Севар